ကဗ်ာထဲက အလႊာေလးလႊာ (အရွင္ - သုမန)

ကိုလိုနီေခတ္က ကိုယ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဘာသာေရးေလာကမွာ ပကာသနီယကံ
အျပဳခံရၿပီး ဟိုးေလးတေက်ာ္ ျဖစ္ခ့ဲရတ့ဲ ဆရာေတာ္တစ္ပါး ႐ွိခ့ဲဖူးပါတယ္။
ဒီဆရာေတာ္ကေတာ့ ဆရာေတာ္ အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသ-ဆိုသူပါ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း
ေရးသြားတ့ဲ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ထဲမွာ ဒီဆရာေတာ္ကိစၥကို စာတစ္ေၾကာင္း
ႏွစ္ေၾကာင္းေလာက္နဲ႔ တို႔ထိထားသလို ဆရာဦးသိန္းေဖျမင့္ ေရးတ့ဲ
"အေ႐ွ႕ကေန၀န္းထြက္သည့္ပမာ" ၀တၳဳႀကီးထဲက အခန္း တစ္ခန္းထဲမွာလဲ
ထည့္ေရးထားတာ ဖတ္ရဖူးပါတယ္။ ဆရာေတာ္ အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသ ရဲ႕
ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လုံးမွာ အတိုက္အခံေတြ အေတာ္ ေပါမ်ားခ့ဲတယ္ လုိ႔ ဆုိရပါ့မယ္။
ပထမဦးဆုံး စၿပီး ႀကံဳေတြ႕ရတ့ဲ ျပႆနာကေတာ့ အဲဒီေခတ္က
ျမန္မာႏိုင္ငံဥပေဒျပဳ ေကာင္စီမွာ ဆာေဂ်ေအ ဦးေမာင္ႀကီး တင္သြင္းတ့ဲ
၀ိနယဓရ (ဘုန္းႀကီးတရားသူႀကီး) ဥပေဒၾကမ္း ႏွင့္ ပတ္သက္ပါတယ္။
(စကားက်ဥ္းေအာင္ ေရးလိုက္တာပါ၊ ဥပေဒၾကမ္းရဲ႕ နာမည္ အျပည့္အစုံကေတာ့ The
Buddist Bhikkhus Religious Usages Bill., A Bill to provide for the
settlement of disputes regarding religious usages between Buddhist
Bhikkhus. ျဖစ္ပါတယ္။)

ဒီတုန္းက ရဟန္းေတြ အခ်င္းခ်င္း ေက်ာင္းကန္ အာရာမ္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ သူပိုင္
ငါပိုင္ အျငင္းပြားၿပီး အမႈအခင္း ျဖစ္ၾကတ့ဲ အခါမ်ိဳးမွာ လူတရားသူႀကီးေတြက
အဆုံးအျဖတ္ေပးတ့ဲ လူတရား႐ုံးေတြမွာ အမႈဆိုင္ၾကရပါတယ္။
လူတရားသူႀကီးေတြဆိုေတာ့ ရဟန္း၀ိနည္းကို ဘယ္သိပါ့မလဲ။ ဒီေတာ့ သူတို႔
ဆုံးျဖတ္ေပးလိုက္တ့ဲ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ဟာ အစိုးရဥပေဒေတြနဲ႔ ကိုက္ညီေကာင္း
ကိုက္ညီႏိုင္ေပမယ့္ ၀ိနည္းတရားေတာ္နဲ႔ အညီ ျဖစ္ဖို႔ဆိုတာကေတာ့ ေတာ္ေတာ္
ခဲရင္းမွာပါ။ ဒီလို ျဖစ္ေနတာကို ဆာေဂ်ေအ ဦးေမာင္ႀကီးက မလိုလားပါဘူး။
ရဟန္းေတြအခ်င္းခ်င္း ျဖစ္တ့ဲ အမႈကို ရဟန္းတရားသူႀကီးေတြက
၀ိနည္းတရားေတာ္အတိုင္း ဆုံးျဖတ္တာမ်ိဳးပဲ ျဖစ္ေစခ်င္တယ္။ ဒီအတြက္
ရဟန္းသံဃာခ်င္း ျဖစ္ပြားတ့ဲအမႈေတြမွာ ရဟန္းတရားသူႀကီး(၀ိနည္းဓိုရ္)ေတြနဲ႔
စီရင္ဆုံးျဖတ္ႏိုင္ခြင့္႐ွိမယ့္ ဥပေဒၾကမ္းတစ္ခုကို ဥပေဒျပဳေကာင္စီမွာ
တင္သြင္းႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားပါတယ္။ သူတင္သြင္းမယ့္ ဥပေဒၾကမ္းကို
ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားဘက္က ျပင္ဆင္စရာ ႐ွိရင္လဲ ျပင္ဆင္ႏိုင္ေအာင္
ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားကို ခ်ျပပါတယ္။

ဒီဥပေဒၾကမ္းကို ဆရာေတာ္ႀကီး အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသ က သာသနာေရး႐ႈေထာင့္က
ၾကည့္ၿပီး ဓမၼကံနဲ႔ ေလ်ာ္ညီတယ္၊ ျဖစ္သင့္ ျဖစ္ထိုက္တယ္ လုိ႔ ယူဆတ့ဲအတြက္
ေထာက္ခံပါတယ္။ တျခားတျခားေသာ ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္အမ်ားစုကေတာ့ ဒီကိစၥကို
ႏိုင္ငံေရး႐ႈေထာင့္က ၾကည့္ပါတယ္၊ ဆာေဂ်ေအ ေမာင္ႀကီးဆိုတာ
မင္းတိုင္ပင္အမတ္ပဲ ဆိုတ့ဲ အျမင္မ်ိဳးနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္ပါတယ္။ "ဘုရားဥပေဒပဲ
ထိပ္ေပၚတင္ႏုိင္မယ္၊ ကုလားဥပေဒေတာ့ ထိပ္ေပၚ မတင္ႏိုင္ဘူး" ဆိုတာမ်ိဳးေတြ
လုပ္လာၾကၿပီး တစ္ႏိုင္ငံလုံး ၿမိဳ႕ေတြ နယ္ေတြမွာ ဆာေဂ်ေအ ဦးေမာင္ႀကီး
တင္သြင့္မယ့္ ၀ိနယဓရဥပေဒကို ကန္႔ကြက္တ့ဲ ကန္႔ကြက္ပြဲေတြ လုပ္ၾကပါတယ္။

ဒါေတြအားလုံးကို ဆရာေတာ္ႀကီး အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသ က "ဓမၼ၀ိနယ ျပန္တမ္း"
ဆိုတ့ဲအမည္နဲ႔ စာအုပ္တစ္အုပ္ေရးၿပီး ဥပေဒရဲ႕ အႏွစ္သာရနဲ႔ ကန္႔ကြက္တ့ဲ
ဆရာေတာ္ေတြရဲ႕ ကန္႔ကြက္ခ်က္ေတြ တျခားစီ ျဖစ္ေနပုံေတြကို
ေဖာ္ထုတ္ခ့ဲပါတယ္။ ဒါကေတာ့ ဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕ ဘ၀မွာ အယူအဆ မတူသူေတြနဲ႔
ပထမဆုံးအႀကိမ္ ႀကံဳေတြ႕လိုက္ရတ့ဲ အေတြ႕အႀကံဳ ျဖစ္မယ္ ထင္ပါတယ္။

ဒုတိယေတြ႕ႀကံဳရတ့ဲ တိုက္ပြဲကေတာ့ ဘာသႏၲရ တိုက္ပြဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဆရာေတာ္ႀကီးဟာ ပိဋကတ္စာေပေတြကို ထုံးလိုေမႊ ေရလိုေႏွာက္ႏိုင္ေအာင္
ကၽြမ္းကၽြမ္းက်င္က်င္ ႏွံ႔ႏွံ႔စပ္စပ္ တတ္ေျမာက္ေတာ္မူတ့ဲအျပင္
အဂၤလိပ္၊သကၠတ စတ့ဲ ဘာသႏၲရေတြနဲ႔ ဘာသာအယူ၀ါဒေတြကိုလဲ အိႏၵိယမွာေရာ
အဂၤလန္မွာပါ သြားေရာက္ေနထိုင္ၿပီး သင္ယူတတ္ေျမာက္ေတာ္မူခ့ဲပါတယ္။ ဒီလို
တတ္ေျမာက္ေတာ္မူတ့ဲအတြက္ သူ႕ေက်ာင္းတုိက္မွာ ရဟန္းသံဃာနဲ႔
လူပုဂၢိဳလ္ေတြကို ပိဋကတ္ေတာ္ေတြကို ပို႔ခ်ေပးတ့ဲအျပင္ အဂၤလိပ္စာ စတ့ဲ
ဘာသႏၲရေတြကိုလဲ ပို႔ခ်ေပးပါတယ္။ ဒီမွာတင္ အခ်ိဳ႕ဆရာေတာ္မ်ားက
ရဟန္းသံဃာေတြ အဂၤလိပ္စာ မသင္သင့္ဘူး၊ အဂၤလိပ္စာ ဆိုတာ ဘုရားေဟာတ့ဲ
တိရစၧာနကထာ(မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္နဲ႔ ဖီလာကန္႔လန္႔ ျဖစ္တ့ဲ စာ) ပဲ လို႔ စြပ္စြဲ
ေျပာဆိုၾကပါတယ္။ အဲဒီေခတ္က တခ်ိဳ႕ေသာ သတင္းစာဆရာေတြကလဲ မသင္သင့္ဘူး
ဆိုတ့ဲဘက္က ရပ္တည္ၿပီး ေရးၾကသားၾက လုပ္လာၾကပါတယ္။

ဒီလို သင္သင့္တယ္၊ မသင္သင့္ဘူး ဆိုၿပီး တစ္ဘက္နဲ႔ တစ္ဘက္ ေျပာၾကဆိုၾက
ေရးၾကသားၾကနဲ႔ အေျခအတင္ ျဖစ္လာခ့ဲရာမွာ ေနာက္ဆုံးေတာ့ ဆရာေတာ္ႀကီး
အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသ က "ဘာသႏၲရလမ္းညႊန္" ဆိုတ့ဲ စာအုပ္ တစ္အုပ္ ေရးၿပီး
မသင္သင့္ဘူး လုိ႔ ေျပာေန ေရးေနၾကတ့ဲ ဆရာေတြကို အလဲထိုး
အႏိုင္ယူႏိုင္ခ့ဲပါတယ္။ အဲဒီျပႆနာဟာလဲ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းကေတာ့
ရဟန္းသံဃာေလာကမွာ ေရာ ဘာသာေရးလိုက္စားတ့ဲ လူပုဂၢိဳလ္ေတြၾကားမွာေရာ
ေတာ္ေတာ္ကို အုတ္အုတ္က်က္က်က္ ျဖစ္ခ့ဲတ့ဲ ျပႆနာတစ္ရပ္ပါ။

ဆရာေတာ္ အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသ ေနာက္ဆုံး ႀကံဳရတ့ဲ အႀကီးက်ယ္ဆုံးေသာ ျပႆနာကေတာ့
"ဘိကၡဳနီသာသေနာပေဒသက်မ္း" ထဲက စာႏွစ္ပိုဒ္ေၾကာင့္ ပကာသနီယကံ
အျပဳခံလိုက္ရတ့ဲ ျပႆနာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီက်မ္းစာအုပ္ ထုတ္ေ၀မယ္ လို႔
ေက်ညာလိုက္ကတည္းက ဘာသႏၲရကိစၥတုန္းက ႐ႈံးနိမ့္ခ့ဲတ့ဲအတြက္ မေက်မနပ္
ျဖစ္ေနသူေတြဟာ သတင္းစာေတြကေနတဆင့္ ဆရာေတာ္ အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသ ကို စတင္
တိုက္ခိုက္ေနၾကပါၿပီ။ တကယ္တန္း စာအုပ္ထြက္လာတ့ဲ အခါမွာေတာ့
အဲဒီစာအုပ္ထဲမွာ က်မ္းစာရဲ႕ မူလရည္႐ြယ္ခ်က္နဲ႔ ဘယ္လိုမွ မသက္ဆိုင္တ့ဲ
စာႏွစ္ပိုဒ္ကို ေ၀ဖန္တိုက္ခုိက္စရာ ကိုယ္ထည္ အျဖစ္ ထားၿပီး သတင္းစာေတြကေန
ဖြေပးပါတယ္။ ဒီဖြခ်က္နဲ႔ပဲ ဒီစာႏွစ္ပိုဒ္ကို ကိုယ္လိုခ်င္သလို
အဓိပၸာယ္ေဖာ္ၿပီး ဆရာေတာ္ အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသ အေပၚမွာ ကေလာ္ၾက ေဆာ္ၾက
လုပ္လာလိုက္ၾကတာ တစ္စ တစ္စနဲ႔ ကေလာ္တ့ဲ ေဆာ္တ့ဲ အုပ္စုေတြ
တစ္ႏိုင္ငံလုံးမွာ အင္အားေကာင္းလာပါတယ္။

ဒီထဲမွာ လူပုဂၢိဳလ္ေတြထဲက ဆိုရင္ အဲဒီေခတ္က ထင္႐ွားခ့ဲၾကတ့ဲ
အဂၢမဟာပ႑ိတ-ဆရာလင္း တို႔လို ဘုန္းႀကီးလူထြက္ေတြ၊ ျမန္မာ့အလင္း-ဦးစိန္း
တို႔လို အယ္ဒီတာေတြ ပါပါတယ္။ အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဒီဒုတ္ ဦးဘခ်ိဳ
ေတာင္ ပါ၀င္ေနတာ ေတြ႕ရပါေသးတယ္။ ေနာက္ဆုံးမွာေတာ့ ဆရာေတာ္
အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသ-က ႐ွင္းျပပါရေစ ဆိုၿပီး ေျဖရွင္းခြင့္ ေတာင္းတာေတာင္
လက္မခံႏိုင္ၾကေတာ့ဘဲ အမ်ားအားနဲ႔ ၀ိုင္းဖိၿပီး ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္ေတြအုပ္စုက
ဆရာေတာ္-အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသအေပၚမွာ ပကာသနီယကံ ျပဳခ့ဲၾကသလို ဆရာလင္း ဆရာစိန္း
ဒီဒုတ္ဦးဘခ်ိဳ စတ့ဲ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားကလဲ အပၸသာဒပေ၀ဒနီယကံ ျပဳခ့ဲၾကပါတယ္။
တစ္ႏုိင္ငံလုံးမွာလဲ ပကာသနီယကံကို ေထာက္ခံတ့ဲပြဲေတြကို ဆရာေတာ္ေတြက
ဦးေဆာင္ၿပီး လုပ္ခ့ဲၾကပါတယ္။

(ပါဠိစကားလုံးေတြကို ေ႐ွာင္ၿပီး ေရးလို႔ကလဲ မရ၊ ေရးမိျပန္ေတာ့ မရွင္းဘဲ
ထားခ့ဲလို႔ နားလည္မွာ မဟုတ္ေတာ့ ႐ွင္းရေပဦးမယ္။ "ပကာသနီယကံ" -ဆိုတာက
ဒီရဟန္း ျပဳသမွ် ေျပာသမွ်ေတြ အားလုံးဟာ ဘုရားတရားသံဃာ ရတနာသုံးပါးနဲ႔
ဘာမွ သက္ဆိုင္မႈ မ႐ွိေၾကာင္း အမ်ားသိေအာင္ ေၾကညာခ်က္ထုတ္တာပါ။
အဂၤလိပ္လိုေတာ့ The Order carry out a (formal) act of Information လို႔
ျပန္ဆိုတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီကံကို ရဟန္းေတြကပဲ လုပ္ႏိုင္ပါတယ္။
ဘုရားလက္ထက္က ႐ွင္ေဒ၀ဒတ္ မဟုတ္မတရားေတြ လုပ္လာတ့ဲအခါမွာ ပကာသနီယကံျပဳၿပီး
အမ်ားသိေအာင္ ေၾကညာခ့ဲရဖူးပါတယ္။ "အပၸသာဒပေ၀ဒနီယကံ" -ဆိုတာကေတာ့
ဒီရဟန္းကို မၾကည္ညိဳႏိုင္ပါဘူး ဆိုတာကို လူအမ်ားသိေအာင္
ေဖာ္ထုတ္ေၾကညာတာပါဘဲ။ အဂၤလိပ္လို႔ေတာ့ expression of disapproval of a
monk လို႔ ျပန္ဆိုၾကပါတယ္။ ဒါကိုေတာ့ ဒကာ ဒကာမေတြပဲ လုပ္ႏိုင္ပါတယ္။)

ဒီလိုမ်ိဳး ပကာသနီယကံ အျပဳခံရေလာက္ေအာင္ ဆရာေတာ္ အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသ က ဘာမ်ား
ေရးခ့ဲလို႔လဲ လို႔ သိခ်င္ၾကမယ္ ထင္ပါတယ္။ စာအုပ္ေတြက ႐ွာလို႔
မလြယ္ေအာင္ကို ႐ွာပါးေနၿပီ ျဖစ္လို႔ ဒီေနရာမွာ ဗဟုသုတအေနနဲ႔
ေဖာ္ျပေပးပါ့မယ္။

စာႏွစ္ပိုဒ္မွာ ပထမစာပိုဒ္က-

"မုခ် ဧကန္ ေလာကႀကီး၏ အက်ိဳးစီးပြားကို ေဆာင္ရန္ ျဖစ္ေပၚေတာ္မူခ့ဲေသာ
ကၽြႏ္ုပ္တို႔ ဘုရား႐ွင္ေသာ္မွ်လည္း ကပၸါသားအားလုံးတို႔ကို ေက်ေက်နပ္နပ္
အက်ိဳးရခ်ည္းျဖစ္ေအာင္ ေဆာင္႐ြက္ေတာ္ မမူႏိုင္ခ့ဲ။ အခ်ဳိ႕သူတို႔အား
က့ဲရဲ႕ ႐ႈတ္ခ် အဓမၼ စြဲယူေစ၍ အပါယ္သို႔ လားေစခ့ဲရေခ်သည္။" တ့ဲ။

ဒုတိယစာပိုဒ္ကေတာ့-

"ကၽြႏု္ပ္တို႔ကား ယခု လက္႐ွိ ဗုဒၶဘာသာအယူကိုပင္ ဧကန္ မွန္လွၿပီ ဟု
အခုိင္အၿမဲ မစြဲႏိုင္ေသးကုန္၊ ဟုတ္ခ်င္မွ ဟုတ္မွာပဲ-ဟု ႏွစ္လုံးႏွစ္ခြ
သံသယႏွင့္ အယူမွန္ ရရန္ ႐ွာေဖြလ်က္ပင္ ျဖစ္ပါကုန္၏။ ထိုထို ကပၸါေလာက႐ွိ
ဘာသာ၀ါဒမ်ားကိုလည္း ဤနည္းအတုိင္းပင္ စုံးစမ္းၾကည့္႐ႈခ့ဲလ်က္ ဤလက္႐ွိ
ဗုဒၶဘာသာကို မဖ်က္ႏိုင္ေသး၍သာ ဤအယူ၌ တည္ၿမဲေနၾကရကုန္ေသးသည္။ ထို႔ေၾကာင့္
ဤအခ်က္၌ အယူမွန္ တရားမွန္ကို ညႊန္ျပႏိုင္သူမ်ားအား ကၽြႏ္ုပ္တို႔က
တပည့္ခံရန္ ေနာက္လိုက္ အခစားျဖစ္ရန္ ျပင္ဆင္ၿပီး ျဖစ္ပါကုန္သည္။" တ့ဲ။

တကယ္ေတာ့ ဒီစာႏွစ္ပိုဒ္ဟာ ေ႐ွ႕ေနာက္၀ါက်ေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ၾကည့္လိုက္ရင္
ျပစ္တင္႐ႈပ္ခ်သူေတြ ဆိုလိုသလို ဆိုး၀ါးတ့ဲ အဓိပၸာယ္ မထြက္ပါဘူး။ ဒါေပမ့ဲ
နဂုိမူလကတည္းက ဆရာေတာ္အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသအေပၚမွာ အၿငိွဳးအေတး ႐ွိထားၾကေလေတာ့
ျပစ္တင္႐ႈပ္ခ်ၾကတ့ဲ ရဟန္းပုဂၢိဳလ္ လူပုဂၢိဳလ္ေတြအေနနဲ႔ အာဃာတတရားေတြ
ဖုံးလႊမ္းၿပီး အဓိပၸာယ္မွန္ကို မသိၾကေတာ့ပါဘူး။ သိေအာင္လည္း
မႀကိဳးစားၾကေတာ့ပါဘူး။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဒီအေရးကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္လို႔
ဆရာေတာ္အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသ က "ဘိကၡဳနီအေရးပုံ" ဆိုတ့ဲ စာအုပ္ထူထူႀကီး
တစ္အုပ္ေရးၿပီး ပကာသနီယကံျပဳၾက၊ ဒီကံကို ေထာက္ခံၾကတ့ဲ ဆရာေတာ္ေတြနဲ႔
လူပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕ မွားယြင္းခၽြတ္ေခ်ာ္မႈေတြအေပၚမွာ ပယ္ပယ္နယ္နယ္ကို
တြယ္ပါေတာ့တယ္။

ခုအခ်ိန္မွာ ပိဋကတ္စာေပလဲ တတ္ကၽြမ္း၊ မွ်တတ့ဲ အျမင္လဲ ရွိတ့ဲ မည္သူမဆို
ဆရာေတာ္အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသ ေရးသြားတ့ဲ "ဓမၼ၀ိနယျပန္တမ္း" "ဘာသႏၲရလမ္းညႊန္"
"ဘိကၡဳနီအေရးပုံ" စာအုပ္ေတြကို ဖတ္ၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ အဲဒီတုန္းက
ျပႆနာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဆရာေတာ္အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသ ရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္က
အမွန္ျဖစ္တယ္ ဆိုတာ လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ နားလည္သေဘာေပါက္ႏိုင္ၾကမွာပါ။
ဒါေပမ့ဲ ဟိုတုန္းကေတာ့ ဆရာေတာ္ဟာ အယူအဆ မတူသူေတြရဲ႕ ထိုးႏွက္ခ်က္ေတြကို
အလူးအလဲ ခံခ့ဲရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလိုမ်ိဳး ထိုးႏွက္တိုက္ခိုက္မႈေတြကို အလူးအလဲ ခံစားသြားရတ့ဲ
ဆရာေတာ္အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသ က ကဗ်ာကေလးတစ္ပုဒ္ ေရးထားခ့ဲပါတယ္။ ဒီကဗ်ာဟာ
ဆရာေတာ္ ေရးသားသြားတ့ဲ စာေပမ်ားစြာအနက္က အလြန္ကို ေသးငယ္လွတ့ဲ
အပိုင္းအစကေလးတစ္ခုပါ။ ဒါေပမ့ဲ ဒီကဗ်ာထဲမွာ ဆရာေတာ္အ႐ွင္အာဒိစၥ၀ံသ ေခတ္က
လူေတြ ရဟန္းေတြ အေၾကာင္းကိုေတာ့ လွမ္းျမင္ေနရပါတယ္။ ကိုယ္တို႔ေခတ္မွာေရာ
ဒီလုိ လူေတြ ရဟန္းေတြ မ႐ွိႏိုင္ဘူးလား။ ကိုယ္ေကာ ဘယ္ေနရာမွာ ႐ွိေနသလဲ။

ကဗ်ာကေလးက တိုတိုေလး။ ေလးေၾကာင္းထဲ။

"မွား မွန္ အျဖစ္ စစ္ဘိခဲတုံ၊

မွား အမွန္ ေ၀ဖန္ သိခဲတုံ၊

မွား မွန္ ေ၀ခြဲ ေျပာခဲဘိတုံ၊

အမွားလွန္ အမွန္ က်င့္ခဲတုံ။"

တ့ဲ။

ဒီကဗ်ာရဲ႕ အဓိပၸာယ္က ေပၚလြင္ပါတယ္။ ခပ္တိုတို ေျပာရရင္ "ေလာကမွာ
အေၾကာင္းအရာတစ္ရပ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အမွား အမွန္ကို ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္တာမ်ိဳး
လုပ္တ့ဲသူ ႐ွားတယ္။ ဒီလို လုပ္သည့္တိုင္ေအာင္ ဘယ္ဟာ အမွား ဘယ္ဟာ အမွန္
ဆိုၿပီး သဲသဲကြဲကြဲ သိတ့ဲသူ ႐ွားတယ္။ သိသည့္တိုင္ေအာင္ ဒါေတာ့ မွားတယ္
ဒါေတာ့ မွန္တယ္ လုိ႔ ေျပာ၀့ံတ့ဲ သတၱိ႐ွိဖို႔ မလြယ္ဘူး။ ဒီလို
ေျပာရဲသည့္တိုင္ေအာင္ အမွားကို ပယ္ၿပီး အမွန္အတိုင္း က်င့္သုံးဖုိ႔
ခက္ခဲတယ္" လုိ႔ ေျပာလုိတာပါ။

ကိုယ္ကေတာ့ ဒီကဗ်ာထဲက အဆိုအမိန္႔ကို ေလာကေရးမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊
ေလာကမွ လြန္ေျမာက္ဖို႔အေရးမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ မလြဲမေသြ ေက်ာ္ျဖတ္ၾကရမယ့္
အလႊာေလးခု အျဖစ္နဲ႔ ႐ႈျမင္ပါတယ္။ ကိုယ္တို႔တေတြ ဘယ္အလႊာမွာ
ေသာင္တင္ေနၾကသလဲ။ အမ်ားစုက ဘယ္အလႊာမွာ ရွိေနၾကသလဲ။ နည္းနည္းေလာက္
စဥ္းစားၾကည့္ခ်င္တယ္။

ပထမအလႊာက အမွားနဲ႔ အမွန္ကို ခြဲျခားေ၀ဖန္တတ္တ့ဲ အေလ့အက်င့္
႐ွိဖို႔ ခက္ခဲပါတယ္ တ့ဲ။ ကိုယ္ဥပမာေလး တစ္ခု ေျပာျပခ်င္တယ္။
ရွစ္ေလးလုံးအေရးေတာ္ပုံကာလအတြင္း တစ္ခုေသာ ေန႔ရက္မွာ ရဟန္းပ်ိဳသမဂၢ-လို႔
အမည္ခံထားတ့ဲ အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕က ဆႏၵထြက္ျပၾကပါတယ္။ ဒီဆႏၵျပပြဲမွာ "ဒီမိုကေရစီ
ရ႐ွိေရး-ဒို႔အေရး" ဆိုတ့ဲ ေၾကြးေက်ာ္သံနဲ႔အတူ ကပ္ပါလာတ့ဲ
ေနာက္ထပ္ေၾကြးေက်ာ္သံတစ္ခုကေတာ့ " မဟန ညႊန္ၾကားလႊာ ၇၂/၇၅
႐ုပ္သိမ္းေပးေရး-ဒို႔အေရး" ဆိုတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလိုမ်ိဳး ေၾကြးေက်ာ္ ေတာင္းဆိုၾကတ့ဲ ကိုယ္ေတာ္ေတြထဲမွာ
ဒီေတာင္းဆိုခ်က္ကို ေတာင္းဆိုဖို႔ စတင္လိုက္တ့ဲ အ႐ွက္မ႐ွိ အက်င့္သိကၡာမ့ဲ
ပုဂၢိဳလ္တခ်ိဳက လြဲရင္ က်န္တ့ဲ ကိုယ္ေတာ္ငယ္ကေလးေတြအမ်ားစုဟာ ညႊန္ၾကားလႊာ
၇၂/၇၅ ဆိုတာကို ေလ့လာမိပုံ မရပါဘူး။ အကယ္၍ ေလ့လာမိခ့ဲရင္လဲ
ဒီေတာင္းဆိုခ်က္အတြက္ "ဒို႔အေရး" လုပ္မယ္ လုိ႔ ကိုယ္ေတာ့ မထင္ဘူး။
ညႊန္ၾကားလႊာ ၇၂/၇၅ ဆိုတာ သကၤန္း၀တ္ၿပီး အရက္ေသာက္၊ ဖဲ႐ိုက္နဲ႔
လုပ္ခ်င္သလို လုပ္၊ ေနခ်င္သလို ေနေနတ့ဲ အက်င့္ပ်က္ရဟန္းဆိုးေတြကို
အေရးယူဖို႔ ထုတ္ထားတာ ျဖစ္ေလေတာ့ မိမိတို႔ သာသနာေတာ္မွာ ဒါမ်ိဳးေတြ ေတာထ
လာမွာကို ဒီကိုယ္ေတာ္ငယ္ကေလးေတြလဲ အျဖစ္ခံႏိုင္မယ္ မဟုတ္ပါဘူး။

ျဖဴစင္႐ိုးသားတ့ဲ ကိုယ္ေတာ္ကေလးေတြ အက်င့္ပ်က္ရဟန္းဆိုးေတြ
ေပါမ်ားလာေအာင္ လုပ္ေဆာင္မိသလို ျဖစ္သြားခ့ဲရတာဟာ ကဗ်ာထဲက ပထမအလႊာကို
ေဖာက္မထြက္ႏိုင္ခ့ဲတ့ဲ အားနည္းခ်က္ေၾကာင့္ပါ။

ဒုတိယအလြႊာကေတာ့- အမွား အမွန္ကို ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္သည့္တိုင္ေအာင္
ခြဲျခား သိဖို႔ ခက္ခဲတယ္ တ့ဲ။ ကိုယ္တို႔တေတြဟာ ပုထုဇဥ္ေတြ ျဖစ္ၾကတ့ဲအတြက္
အဂတိတရားေလးပါးရဲ႕ အရင္းအျမစ္ ျဖစ္တ့ဲ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟေတြက
ကိုယ္တို႔သႏၲာန္မွာ အျမစ္တြယ္ေနပါတယ္။ ဒီလိုဆိုေတာ့ ကိုယ္တို႔ေတြ
ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္မႈ လုပ္တ့ဲအခါမွာ ကိုယ့္ဘက္က ႀကိဳက္တယ္(ေလာဘ)၊
မႀကိဳက္ဘူး(ေဒါသ) ဆိုတ့ဲ စံသတ္မွတ္ခ်က္ေတြနဲ႔ သိေနတာမ်ိဳးေကာ
မျဖစ္ႏိုင္ေပဘူးလား။ ကိုယ္ႀကိဳက္တာ မွန္တယ္၊ ကိုယ္ မႀကိဳက္ရင္
မွားတယ္-ဆိုတ့ဲ အစြန္းႏွစ္ဖက္ကို မနင္းမိေအာင္ သတိထားသည့္ၾကားက အသိဥာဏ္
မက်ယ္ျပန္မႈ(ေမာဟ) ေၾကာင့္ တလြဲတေခ်ာ္ သိေနတာမ်ိဳးလဲ ျဖစ္ေကာင္း
ျဖစ္ႏိုင္ပါေသးတယ္။

ဒါနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဥပမာေလးတစ္ခု ေျပာပါ့မယ္။ ေ႐ွးတုန္းက
ပါဠိစာေပတစ္မ်ိဳးတည္းကိုသာ တတ္တ့ဲ ဆရာေတာ္တစ္ပါးဟာ ပါဠိစကားလုံး
တစ္လုံးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး န-ငယ္နဲ႔ ႐ွိသင့္သလား၊ ဏ-ႀကီးနဲ႔ ႐ွိသင့္သလား
ဆိုတာ ေမးတ့ဲသူက ေမးလာတ့ဲအတြက္ ၇-ရက္လုံးလုံး စဥ္းစားၿပီးေတာ့မွ
အေျဖေပးပါသတ့ဲ။ ေနာက္ သူေပးလိုက္တ့ဲ အေျဖအေပၚမွာ သံသယ႐ွိတဲ့အတြက္ ပါဠိေရာ
သကၠတ(Sanskrit)ေရာ ႏွစ္မ်ိဳးလုံးတတ္တ့ဲ ဆရာေတာ္တစ္ပါးထံ သြားျပပါသတ့ဲ။
အဲဒီဆရာေတာ္က ေကာက္ၾကည့္လိုက္ၿပီး "၇-ရက္လုံးလုံး စဥ္းစားၿပီးမွ
မွားတာကေတာ့ျဖင့္ နာတယ္ဗ်ာ" လုိ႔ အမိန္႔ရွိပါသတ့ဲ။

ေျပာလိုတာက ပထမဆရာေတာ္ဟာ ႀကိဳက္ မႀကိဳက္ဆိုတ့ဲ အစြန္းေတြ
မကပ္ၿငိေသာ္လဲ ပါဠိတစ္မ်ိဳးတည္းကိုသာ တတ္သိတ့ဲအတြက္ အသိမစုံ (ေမာဟ) လုိ႔
၇-ရက္လုံးလုံး စဥ္းစားၿပီး ပထမအလႊာကို ေက်ာ္ျဖတ္ႏိုင္ခ့ဲေပမ့ဲ
ဒုတိယအလႊာကို မေက်ာ္ျဖတ္ႏိုင္ခ့ဲဘူး- ဆိုတာပါ။

ေလာကေရးရာေတြမွာ ဒုတိယအလႊာနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ဘယ္လိုအေျခအေန႐ွိေနတယ္
ဆိုတာကို ၿပီးခ့ဲတ့ဲ အပါတ္က ထုတ္တ့ဲ ျပည္သူ႕ေခတ္ဂ်ာနယ္မွာ ဆရာမႀကီး
ေဒါက္တာေဒၚျမင့္ျမင့္ခင္ က ခုလို ေရးထားပါတယ္။

"အခု ျဖစ္ေနတာက အသက္ အႏွစ္ ၂၀ ေလာက္႐ွိ ေက်ာင္းထြက္ေတြဟာ
(critical thinking) မေျပာနဲ႔၊ ႐ိုး႐ိုးတန္းတန္း ျပႆနာ အငယ္စားကေလး
ေျဖ႐ွင္းဖို႔ အဆုံးအျဖတ္ေပးဖို႔ ဆိုတာေတာင္ သိပ္ ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္
လုပ္ႏိုင္တာ မဟုတ္ဘူး။ ၂ နဲ႔ ၂ ေပါင္းလို႔ ၄ မျဖစ္တ့ဲသူေတြ ပါႏိုင္တယ္။
လြန္ခ့ဲတ့ဲ အႏွစ္ ၂၀-၃၀ ကစၿပီး တိုင္းျပည္ရဲ႕ ပညာေရးစနစ္က ေက်ာင္းသားရဲ႕
ဦးေႏွာက္ကို သုံးခြင့္ ျပဳခ့ဲတာ မဟုတ္ဘူး။ ႏႈတ္တိုက္ အာဂုံေဆာင္ၿပီး
ျပန္အန္ထုတ္ ခိုင္းေနတာ။ critical thinking ဆိုတာက
ႏိုင္ငံျခားတကၠသိုလ္ေတြမွာေတာ့ (course work) လုိ႔ ေခၚတ့ဲ
သင္တန္းတိုကေလးေလာက္ပဲ ႐ွိတာ။ ဒီမွာေတာ့ ပိုၿပီး ႀကီးထြား ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္
လုပ္ၿပီး သင္တန္းမ်ားမ်ား လုပ္ေပးရမယ္ ထင္ပါတယ္။" တ့ဲ။

ဆရာမႀကီးရဲ႕ အဆိုအမိန္႔ထဲက ၂ နဲ႔ ၂ ေပါင္းတာကေတာ့ ပထမအလႊာကို
ေက်ာ္ျဖတ္လိုက္တာပါ။ ဒါေပမ့ဲ ၄ မျဖစ္တာကေတာ့ ဒုတိယအလႊာကို
မေက်ာ္ျဖတ္ႏိုင္တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

တတိယအလႊာကေတာ့ ကိုယ္မွားရင္ မွားပါတယ္-လို႔ ၀န္ခံရဲတ့ဲ သတၱိ၊
တပါးသူက မွန္ေနရင္လဲ မွန္ပါတယ္ လုိ႔ ခ်ီးက်ဴးရဲတ့ဲ သတၱိ ႐ွိဖို႔
ခက္တယ္တ့ဲ။ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္လို႔လဲ ျပည္သူ႕ေခတ္ဂ်ာနယ္ထဲမွာပဲ ဆရာဘိုးလႈိင္
ေရးတ့ဲ "တကၠသိုလ္ဥပေဒ ဘယ္လို ေရးၾကလဲ-၁" ဆိုတ့ဲ ေဆာင္းပါးထဲက
စာစုကေလးေတြကို နမူနာအျဖစ္ ထုတ္ျပခ်င္ပါတယ္။

"သမၼတဦးသိန္းစိန္ ေျပာတ့ဲ မိန္႔ခြန္းတစ္ခုမွာ ပါတ့ဲအတိုင္း
ခ်န္ထားခ့ဲရမည့္ ေခတ္သစ္ စနစ္သစ္ မလိုလားသူေတြကလည္း ႐ွိေနေသးတယ္။ ဥပေဒသ ၂
ခုပဲ ေဖာ္ျပပါ့မယ္။

က။ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ဆရာသမား အၿငိမ္းစားဆရာႀကီးတစ္ေယာက္က ေျပာျပတ့ဲ
ကိစၥပါ။ ပြဲလမ္းတစ္ခုမွာ တကၠသိုလ္ဆရာႀကီးေဟာင္းေတြ ဆုံမိတ့ဲအခိုက္ သူက
Ph.D ေတြ ဗုံးေပါလေအာ ထုတ္လိုက္တ့ဲကိစၥကို ေျပာမိတယ္တ့ဲ။ အဲဒီမွာ
အၿငိမ္းစား ပါေမာကၡခ်ဳပ္က "ကၽြန္ေတာ့္ ေ႐ွ႕မွာ အဲဒီကိစၥ ေျပာရင္ေတာ့
ကၽြန္ေတာ္က ကာကြယ္ ေျပာဆိုရမွာပဲ။ ကၽြန္ေတာ့္လက္ထက္မွာ လုပ္ခ့ဲတ့ဲ အလုပ္
မဟုတ္လား" လုိ႔ ျပန္ေျဖပါသတ့ဲခင္ဗ်ာ။

သူေျပာတာ ႐ွင္းပါတယ္။ "ကၽြန္ေတာ္ လုပ္ခ့ဲတာ မွားပါတယ္ လုိ႔
၀န္မခံႏိုင္ဘူး" လုိ႔ သူ႕စကားက ဆုိလိုပါတယ္။

ခ။ ေနာက္ ပါေမာကၡခ်ဳပ္တစ္ေယာက္ကေတာ့ ၂၀၁၁-ခုႏွစ္ထဲမွာ ကၽြန္ေတာ္
ေရးခ့ဲတ့ဲ အမ်ိဳးသားတကၠသိုလ္ ေဆာင္းပါးကို အႀကံေကာင္းအျဖစ္
ေထာက္ခံေျပာဆိုတယ္ခင္ဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ပြဲလမ္းတစ္ခုမွာ
လူခ်င္းေတြ႕ၿပီး ေျပာတာ။ သို႔ေသာ္လည္း သို႔ေသာ္လည္း ထိုပုဂၢိဳလ္သည္
ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ျဖစ္ေနေတာ့ "အမ်ိဳးသားတကၠသိုလ္တည္ေထာင္ရန္"
အဆိုကို ကန္႔ကြက္ေျပာဆိုတယ္လို႔ သိရပါတယ္ခင္ဗ်။….

အထက္က က ႏွင့္ ခ မွာ ညႊန္းတ့ဲ ပုဂၢိဳလ္မ်ား လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ
႐ွိေနပါတယ္။ သူတို႔မွာ အႀကံဥာဏ္ေကာင္း ႐ွိခ်င္႐ွိမွာပါ။ သို႔ေသာ္
အႀကံဥာဏ္ေကာင္းကို ထုတ္ေပးမွာ မဟုတ္ေပဘူး လုိ႔ ထင္ရတယ္ ခင္ဗ်။" တ့ဲ။

အထက္က ဆရာဘိုးလႈိင္ရဲ႕ စာစုေတြကို ဖတ္ၾကည့္လိုက္တယ္ဆိုရင္ပဲ
တတိယအလႊာရဲ႕ အေနအထား ဘယ္လို ႐ွိတယ္ဆိုတာကို စဥ္းစားလုိ႔ ရႏိုင္မယ္
ထင္ပါတယ္။

စတုတၳအလႊာကေတာ့ လူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ ၀ါသနာေတြ အက်င့္စ႐ိုက္ေတြနဲ႔
ဆိုင္မယ္ထင္ပါတယ္။ ကိုယ့္ရဲ႕ မေကာင္းတ့ဲ အမူအက်င့္ေတြကို ကိုယ္ဖာသာ
ျပန္လည္သုံးသပ္ၾကည့္မယ္၊ မွားေနတယ္ လုိ႔လဲ သိမယ္၊ မွားပါတယ္ လုိ႔လဲ
ေျပာရဲမယ္။ ဒါေပမ့ဲ ပယ္စြန္႔ဖို႔က်ေတာ့ ေနာက္တြန္႔သြားတာမ်ိဳးလဲ
႐ွိတတ္ပါတယ္။

ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ပဲ နမူနာအေနနဲ႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ကိုယ္က
ကြမ္း၀ါးတတ္တယ္။ ကြမ္း၀ါးရင္ ကြမ္းစားရင္ ခံတြင္းကင္ဆာျဖစ္ႏိုင္တယ္ လို႔
ဆရာ၀န္မ်ားက ေရးၾကသားၾကတာကိုလဲ တေလးတစား ဖတ္ပါတယ္။ ကြမ္း၀ါးတာ မေကာင္းဘူး
ဆိုတာကိုလဲ သိပါတယ္။ ဒီအေလ့အက်င့္ မေကာင္းဘူး ဆိုတာကိုလဲ
ထုတ္ေဖာ္ေျပာရဲပါတယ္။ ေျပာလဲ ေျပာပါတယ္။ ဒါျဖင့္ ကြမ္းမ၀ါးဘဲ
ေနပါေတာ့လား- ဆိုေတာ့ အင္း ခုခ်ိန္အထိေတာ့ ၀ါးျဖစ္ေနေသးတယ္။ ဒါကေတာ့
ျဖန္႔က်က္စဥ္းစားႏိုင္ေအာင္ နမူနာအေနနဲ႔ ေျပာတာပါ။

ကိုယ္တို႔ႏိုင္ငံ တကယ္တန္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔ ဆိုရင္ေတာ့
ကိုယ္တို႔ႏိုင္ငံက လူမ်ားစုႀကီးဟာ ကဗ်ာထဲက အလႊာေလးလႊာကို မလြဲမေသြ
ေက်ာ္ျဖတ္ရပါလိမ့္မယ္။ ဒီလို ေက်ာ္ျဖတ္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ အဓိကအင္အားကေတာ့
စာေကာင္းေပမြန္ေတြကို ဖတ္႐ႈတာပဲ ျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။

--
Nann Nyunt Oo

No comments:

Post a Comment

သင့္ရဲ႕ ထင္ျမင္ခ်က္ စကားေလးတစ္ခြန္းဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္ ေရွ႕ဆက္ေရးသားရန္ အားေဆးေလး တစ္ခြက္ပါပဲဗ်ာ

ေမွာ္၀င္ၿမိဳ႕ - အဖြဲ႔၀င္မ်ား